lördag 2 april 2022

Zebastian

 Hej!
Mitt barn har inga hämningar, mitt barn tänker inte konsekvenser och mitt barn är rymningsbenägen. Kan ni tänka er att Zebastian också har börjat rymma, han tänker inte på konsekvenser när han gör något. Han är spontan och farlig. 

I Tisdags föra veckan, rymde han hemifrån. Paniken som uppstod hos mig, var FRUKTANSVÄRD. Jag sprang runt i lägenheten för att leta efter honom, skrek hans namn och fick inget svar. Jag trodde att han hade gömt sig för mig, som han brukar göra ibland. Jag skrek och skrek, hittade inte honom. Sprang ut på loftgången och skrek efter honom och hörde då ett svagt mamma. Gick in i lägenheten igen och skrek hans namn och fortfarande hörde jag mamma. Gick ut på loftgången igen och ser ungen på andra sidan av gatan. PANIK!!!! Det var tur att det inte var den stora gatan, utan den lilla på parkeringen. Men ändå!! Alltså shit vad rädd jag var. Därnere såg jag i alla fall honom i bara tröja, utan byxor och kallt som fan. Tänk om han hade sprungit i väg längre? Vad hade man då gjort?! 
I Onsdags denna veckan var det besök nummer två hos logoped. Vi har kommit fram till att Zebastians förståelse är hur bra som helst och han förstår allt. Men har svårt att kategorisera saker och kan inte para ihop färg med likadan färg. T.ex. rött med rött, grönt och grönt istället matchade han grönt med gult osv. Jag har berättat för logopeden om alla påhitt Zebastian gör. Förskolan säger inte så mycket om hur han är där, men hemma märker man stor förändring på honom. Man börjar se saker tydligt på honom, att han är ett barn som behöver stöd. Som jag eventuellt tidigare skrivit är att han kan sätta handen på en varm spisplatta utan att reagera "normalt". På leoslekland kastade han sig ut på fritt fall som en 2.5 åring. Han ställer sig upp i karuseller (barnkarusell). Han är galen.. Men nu när han dessutom rymde hemifrån, då var allt droppen. Vi behöver hjälp!
Logopeden kommer skicka iväg en remiss till BVC psykolog. Dem får göra en andra bedömning, för första gången bedömde dem bara hans språknedsättning, då dem inte såg annat. Han pratar ju fortfarande inte, utan säger bara mamma, pappa, äta. Han blir snart 5 år. 

Logopeden skulle också prata med specialpedagogen på förskolan, eftersom hon misstänker att TAKK missköts på förskolan. Zebastian visar ingen tendens på att han förstår tecknen, men härmade henne vid något tillfälle. Allt är så rörigt! Men nu är det dags för krig för barn nummer två. Jag hoppas bara innerligt att BVC psykologen kan lyssna på oss denna gången och skicka iväg en vidare remiss till BUP. Logopeden kommer i alla fall skriva NPF som frågeställning på remissen till BVC psykologen och så får vi alla hoppas på att detta kan hjälpa oss för en vidare utredning. Det är tufft med ett barn med NPF redan som det är, men ännu tuffare med två. Vi har ju märkt saker och ting hemma. Duschningen, tandborstning, mat osv. Alexander hade det likadant i den åldern, fast dem har det på olika nivåer. Alexanders var mer grav jämfört med Zebastians. Men skillnaden mellan dem två är att Alexander aldrig vågat lämna min sida, medan Zebastian kan få för sig att bara springa iväg och är farlig av sig. 

Det återstår att se hur saker och ting blir, det kommer komma en uppdatering. 
Tack för att ni tog er tid att läsa. 
Miljoner kramar 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Smittning för Alex och uppdatering om Zeb

  I många fall är vi människor komplicerade, speciellt när vi inte pratar och öppnar upp oss utan sluter oss i stället som musslor. Hur ska ...